Sportmassage

Sportmassage is met name bedoeld sporters. Of u nu veel of weinig sport, op een hoog of laag niveau, maakt niet uit. Sportmassage bevordert het herstel, voorkomt sportblessures en het draagt bij tot een meer effectieve training en betere prestaties. Door training en inspanning worden spieren belast. Afvalstoffen worden niet meer afgevoerd en gaan zich in de spieren ophopen. U kent vast wel de het begrip: 'verzuren'. Spierpijn en vermoeidheid zijn vaak voorlopers van blessures. Sportmassage zorgt ervoor dat uw spieren soepel blijven en afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Dit komt ten goede aan de doorbloeding van het spierweefsel. Hierdoor ontstaat er een betere stofwisseling en spierconditie waarmee u sneller herstelt en tijdig blessures kunt voorkomen. Ook voor sporters die hun verzorging op peil willen houden voor of na het wedstrijdseizoen, is een preventieve sportmassage aan te bevelen. De spieren blijven dan toch soepel en in goede conditie. U kunt bij 'Massagepraktijk Origo' terecht voor een massagebehandeling voor of na het sporten.



Massage voor het sporten

Als spieren intensief en / of langdurig belast gaan worden is het belangrijk om deze vooraf soepel te maken. Bijvoorbeeld voor een lange fiets-, skeeler, trim- of schaatstocht. Door massage worden de spieren op een juiste spanning gebracht en de doorbloeding gestimuleerd. De spieren komen als het ware op 'temperatuur'. Dit helpt blessures voorkomen. Deze stimulerende massage bereidt de spieren voor op een sportprestatie.

Massage na het sporten

Na een inspanning is het belangrijk om gelijkmatig de spieren te laten afkoelen. Een goede cooling down zorgt hiervoor. Sportmassage zorgt ervoor dat de afvalstoffen sneller afgevoerd worden en de spieren zich langzaam weer gaan ontspannen. Deze sederende massage heeft hoofdzakelijk tot doel de opgehoopte afvalstoffen in de spieren af te voeren. Sportmassage kan direct na een training of wedstrijd plaatsvinden, maar ook één of enkele dagen daarna. Dit is een herstelbevorderende massage. Massage van de meest belaste spiergroepen duurt ongeveer 30 minuten.

Voordelen van sportmassage

  • Vermindering van stress en ontspanning van het lichaam
  • Verminderde spierspanning (tonus).
  • Versterkend voor de algehele gezondheid
  • Verminderd spanning voor een wedstrijd
  • Verbeterd de soepelheid
  • Sneller herstel na een fysieke inspanning, minder spierpijn.

    De behandeling

    Als u voor de eerste keer gemasseerd wordt, vindt er een intakegesprek (anamnese) plaats. Tijdens dit gesprek komen onder andere uw wensen aan bod, welke klachten er zijn, blessures, sportbeoefening, medicijngebruik en wat algemene vragen. Verder wordt gekeken naar uw lichaamshouding en spierspanning (als u op de massagetafel ligt). Hierdoor ontstaat er een goed beeld van uw situatie. Naar aanleiding van dit eerste gesprek wordt te samen met u een behandelplan opgesteld. Bij aanvang van de volgende behandelingen wordt even kort besproken hoe de tussenliggende periode verlopen is en hoe de behandeling ervaren is. Het behandelplan kan, indien nodig, dan bijgesteld worden.

    Algemeen

    Een NGS-sportmasseur past verschillende massagetechnieken toe ter verbetering van de conditie van de spieren. Preventief speelt zij ook een belangrijke rol door het uitvoeren van functietesten (bewegingsuitslag, pijn en kracht). Zij adviseert over gezond en veilig sporten, kleding, voeding, schoeisel en hygiëne. Mede door het regelmatige contact herkent zij bij u snel een beginnende blessure en verwijst zij u zo nodig door naar een (para)medicus. Daarnaast is een sportmasseur geschoold in het aanleggen van beschermende tapes en bandages. Zo voorkomt u dat er nieuwe blessures ontstaan of oude weer opspelen. Ook verleent een sportmasseur hulp bij (sport)ongevallen. Na een blessure adviseert een sportmasseur u over herstelbevorderende maatregelen. Voor klachten die thuis ontstaan kunt u eveneens bij een sportmasseur terecht, zoals bijvoorbeeld klachten ontstaan door klussen en tuinieren.