Fedora-Linux.nl Forumindex Fedora-Linux.nl
Het forum van Fedora-Linux.nl.
Deze site wordt gehost door Exonet Internet Services

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Een yum-standaard
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Over het forum & de site
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 5:06 pm    Onderwerp: Een yum-standaard Reageren met citaat

Dag mensen,

Er komen steeds meer gebruikers op dit forum, en er komt steeds meer documentatie op deze site Smile

Goed nieuws, maar het brengt een klein nadeel met zich mee: Iedereen heeft een andere yum-configuratie. De één gebruikt RPMForge (Dries,DAg,FreshRPMS dacht ik), de ander gebruikt Livna, etc. Het lijkt mij een goed idee om 1 yum-configuratie te maken en op deze site te zetten, die iedereen dan gaat gebruiken.

Mijn idee van de repository-indeling:
Fedora Core en Fedora Extras moeten standaard geactiveerd zijn, iedere repository kan daarmee nl. overweg.

De rest wordt standaard gedeactiveerd. Overal op het forum kan je dan bijv. zeggen dat je het commando 'yum --enablerepo=livna install blabla' kunt gebruiken. Zo voorkom je repositories, en het werkt dan bij iedereen.

Wat vinden jullie, goed idee of niet?

- Thijs
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
kanarip

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 5:29 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind dat bij documentatie altijd moet worden uitgegaan van een minimale installatie van Fedora. Ik doe dit in mijn documentatie in ieder geval wel.

Indien dan packages moeten worden geinstalleerd, wordt uitgegaan van een standaard fedora-release-5-5 repository base, en kan wellicht (indien nodig) worden aangegeven uit welke andere repository het pakket kan worden gehaald.

Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker om bij te houden dat de extra geinstalleerde repositories kunnen betekenen dat documentatie eventueel niet overeen komt met de resultaten van de gebruiker.

Dit alles kan natuurlijk alleen als de documentatie uniform wordt geschreven en opgeleverd. Wellicht kunnen we hiervoor richtlijnen opstellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
critter

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 6:03 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijkt mij een prima idee. Mag aannemen dat er dan ook een fedora-linux.nl RPM komt om alle repos the installeren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kanarip

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 6:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan hierin in ieder geval assisteren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken Yahoo Messenger MSN Messenger
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 6:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

critter schreef:
Mag aannemen dat er dan ook een fedora-linux.nl RPM komt om alle repos the installeren?

Daarvoor zal ik eens in de documentatie moeten duiken, maar de zomervakantie is in zicht Wink

Tot die tijd kunnen alle repo's toch gewoon in 1 bestand, nl. /etc/yum.conf ? Kleine moeite voor de mensen.

Ik zal binnenkort eens proberen een goede configuratie in elkaar te flanzen. Dan kunnen we ook richtlijnen gaan opstellen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Th3No0b

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2006 9:47 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind het ook allemaal een heel goed idee! Very Happy

Alleen is het dan niet handig dat je ook een mirror list maakt met allemaal Nederlandse sites? Dan gaat het updaten 3 keer zo snel.

Maar ik snap alleen niet wat nou precies de bedoeling is. Het is toch aan de mensen zelf welke repo's hij / zij gebruikt. Ik vind ook dat men gewoon moet weten of het met z'n repo's werkt. En waarom zou je die andere repo's gebruiken als het allemaal goed gaat met de core, extras en updates?
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 11:27 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Zomervakantie? Voorlopig vin ik het nog te koud om het zomer te noemen! Smile

Handje helpen? Kan jij langer genieten van je vakantie Wink

http://www.highstreets.net/fedora-linux.nl-0.1-1.src.rpm

Ik heb een eerste opzet RPM-tje gebakken. Ik heb er maar wat willekeurige repos ingezet. Denk dat de volgende stap is om het dan verder uit te werken en in the vullen.

Grtz,
Terug naar boven
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 6:34 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Th3No0b schreef:

Maar ik snap alleen niet wat nou precies de bedoeling is. Het is toch aan de mensen zelf welke repo's hij / zij gebruikt.

Tuurlijk is het aan de mensen zelf, maar ik denk dat 1 standaard waar alle documentatie-schrijvers op deze site zich aan houden makkelijker is voor zowel normale bezoekers als de docu-schrijvers.

Als mensen zich er niet aan willen houden: Prima, maar er is dan tenminste wel duidelijkheid over hoe het zonder problemen kan.
Terug naar boven
Worado

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 6:48 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind het zeker een goed idee. Voor schrijvers van documentatie, maar ook de lezers daarvan. Lezers weten welke richtlijnen de schrijvers gebruiken en om alles naar behoren te laten werken zullen de lezers ook die richtlijnen volgen.

Bovendien worden de Fedora Extra's constant uitgebreidt met nieuwe software, dus het wordt steeds makkelijker om software te installeren. Voor niet opensource software zullen we toch andere repository's moeten gebruiken, maar dit kunnen we dan aangeven in de documentatie.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Thijs
Administrator

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 6:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Worado schreef:
Voor niet opensource software zullen we toch andere <a href="http://www.fedora-linux.nl/wiki/index.php/Repository">repository</a>'s moeten gebruiken, maar dit kunnen we dan aangeven in de documentatie.

Precies, en om mijn plan even te verduidelijken voor degenen die daar behoefte aan hebben:
Het maakt dus niet uit in welke repository die niet-opensource software te vinden is, want met '--enablerepo=XXX' kunnen we iedere repository tijdelijk activeren, zonder conflicten te krijgen.
Terug naar boven
stax

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2006 11:31 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Is die 'Standaard' er niet al een beetje?
Als je info zoekt hier op de site dan verwijzen heel wat zaken naar de yum configuratie van fedora-linux.nl??

Of zie ik dat verkeerd?
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 12:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Zat een foutje in de repo file. Deze zijn beter. Wil ze wel onderhouden als er behoefte aan is. Mogen jullie invullen welke repo's erin komen te staan Smile

http://www.highstreets.net/fedora-linux.nl-0.1-1.src.rpm
http://www.highstreets.net/fedora-linux.nl-0.1-1.noarch.rpm

zijn nog wel op test basis!

Grtz,
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 2:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Blijft er ook nog de vraag:

Citaat:
Welke repositories moeten erin staan?
hoeveel versies FC wil dekken met de repositories?

Er zijn oude repositories die bijvoorbeeld 4 niet supporten en het formaat anders is.
Terug naar boven
kanarip

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 4:20 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

critter, wil je daarom oppassen met het publiceren van test-repos op het forum?

Kunnen we wellicht een gesloten forum krijgen?
Terug naar boven
critter

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2006 5:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ben voor een gesloten forum waar test dingen gedeeld kunnen worden. De RPM is niet schadelijk in mijn ogen. Er staan 4 Repo's in. Allemaal afkomstig van de Wiki. Instructies voor installatie kan je daar ook vinden.

Grtz,
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Fedora-Linux.nl Forumindex -> Over het forum & de site Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: